Før du starter på oppgaven:
Tentamen skal avvikles i tidsrommet tirsdag 21. mai til
torsdag 23. mai. Din leveringsfrist er torsdag 23. mai kl.
22.00. (Her tar du hensyn til det klokka viser der du bor.)
Det første du gjør, er å legge melding inn
på samarbeidsforumet ditt der du varsler at du er klar til å starte
opp. Husk å lese e-posten og samarbeidsforumet
flere ganger hver dag!
På denne tentamenen skal du arbeide
prosessorientert sammen med en annen elev. Grupper har
Arne satt opp. Du finner samarbeidsforumet ditt på firstclasskrivebordet.
All kommunikasjon med samarbeidspartneren bør skje på forumet
som er satt opp. Noen av dere må ta hensyn til tidsforskjeller.
Skriv litt om dette på samarbeidsforumet. På denne tentamenen kan
du benytte alle hjelpemidler. Men det er du selv som skal
skrive oppgaven. Når du er ferdig, lager du et innlegg der du
oppgir alle kildene du har brukt. Per eller Arne kommer til å gi lærerrespons.
Siden vi har kort tid på denne skriveprosessen, kan det hende at du
får lærerrespons før medeleven har gitt deg sine tilbakemeldinger.
Husk at det vil være mulig å treffe Arne på
Praterommet. Hvis du ikke ser navnet hans der, sender du
en e-post og foreslår trefftidspunkt. Anbefalt framdrift:
Tirsdag 21. mai |
- Idémyldring på forumet
- Gjøre ferdig førsteutkast
- Skriv selvrespons på førsteutkast
- Gi respons på førsteutkast til medelev
|
Onsdag 22. mai |
- Skrive vurdering av respons
- Forfatte andreutkast
- Skrive selvrespons på andreutkast
- Gi respons på andreutkastet til medelev
|
Torsdag 23. mai |
- Skrive vurdering av respons på andreutkastet
- Gjøre ferdig endelig tekst
- Legge sisteutkastet inn på forumet
|
Ordliste på nettet finner du
her. Hvis du lurer på noe, kan du ta kontakt med Arne. |
Du skal skrive én av oppgavene nedenfor.
Oppgave 1:
Reklame rettet mot barn og unge
Reklame kan være helt nødvendig hvis et firma skal få solgt en vare.
Uten god markedsføring kan en bedrift raskt måtte legge ned
virksomheten. Reklame bør ikke være
noen samfunnsfiende, vil noen mene.
Men reklame kan også
lure barn. --Økt bruk av reklame og sponsorer kan i verste fall true
skolens frie og uavhengige rolle og skape ulikheter i skoletilbudet i og
mellom kommunene. Les mer om dette
her.
Du har fått i oppgave å holde
en tale der temaet er reklame rettet mot barn og unge. I salen har
du 99 lyttende ungdomsskoleelever. Skriv talen.
Oppgave 2:
Røykfrie serveringssteder?
Regjeringen foreslår et totalforbud mot røyking
på serveringssteder.
-- Å skjerme ansatte og gjester mot passiv røyking, er den viktigste
årsaken til
at
regjeringen nå foreslår et totalforbud mot røyking på serveringssteder,
sier helseminister Dagfinn Høybråten. Les mer om dette
her.
Skriv en artikkel til Globalnytt om røykfrie
serveringssteder.
Les om sjangeren artikkel på s. 257 i "Språk
og sjanger".
Oppgave 3:
Konfirmasjon
Mange velger å konfirmere seg når en går i 9.
klasse.
"Konfirmasjonstiden
skal legge til rette for at du kan få oppleve hvem Jesus er, og hva det
vil si å være en kristen. Du får lære mer om Bibelen, og bli kjent med
kirken.
Du får også treffe mennesker som kan fortelle
deg om sin tro. Mange konfirmanter oppdager i løpet av
konfirmasjonstiden at det å være en kristen, er noe helt annet enn de
trodde og blir positivt overrasket."
Les mer om konfirmasjon i Den
norske kirke
her.
"Human-Etisk
Forbund arrangerer konfirmasjonskurs for ungdom som avsluttes med en
høytidelig ungdomsfest i mai/juni. Kursenes temaer er de samme over hele
landet: Livssyn/humanetikk, menneskerettighetene, verdensreligionene,
ungdom og jus, og ungdom og samliv. Alle kan konfirmere seg borgerlig,
også ungdom som er medlem av Statskirken, andre kirkesamfunn eller
religioner." Les mer
her.
Det finnes helt sikkert flere
konfirmasjonstilbud rundt om i verden.
Skriv et essay der temaet er konfirmasjon.
Les om sjangeren essay på s. 100 - 118 i "Språk
og sjanger".
Oppgave 4:
Kropp,
utseende og selvbilde
"Forholdet til kropp og utseende har blitt
stadig mer avgjørende for ungdoms selvbilde.
Kravene som stilles, er for de fleste
uoppnåelige, og utseendet er den viktigste grunnen til at jenter har
dårligere selvbilde enn gutter. (Lars Wichstrøm i ”Likestilling,
yeah, yeah, yeah” Likestillingsrådet 1995).
Skriv et kåseri om ungdommers forhold til
kropp, utseende og selvbilde.
Les om sjangeren kåseri på s. 100 - 119 i
"Språk og sjanger". Det viktigste finner du på side 119.
Oppgave 5:
Mobbing
Mobbing kan være mye forskjellig. Her er noen
eksempler på hva barn og unge anser som mobbing:
-
Å
bli kalt navn
-
Å bli ertet
-
Å bli dyttet og dratt
rundt omkring
-
Å bli slått eller
angrepet
-
Å få sekken sin, eller
noe annet en eier, kastet rundt
-
Å få et rykte om seg
spredt
-
Å bli ignorert og satt
utenfor
-
Å bli tvunget til å gi
fra seg penger eller noe annet en eier
-
Å bli angrepet på grunn
av rase eller religion
Les mer om mobbing
her.
Skriv ei fortelling der temaet er mobbing. Les om sjangeren
fortelling på s. 66 - 76 i "Språk og sjanger". |