|
Oppsummering
IKT i norsk utdanning – Årsplan for
2002:
Nye eksamens-
og vurderingsformer må utvikles
som et viktig bidrag til en vellykket implementering og bruk av IKT i
utdanningen. Både den løpende vurderingen og sluttevalueringen må rette seg
mot den virkeligheten eleven/lærlingen/studenten møter og erfarer i
læringssituasjonen. IKT i utdanningen nødvendiggjør en gjennomgang av både
vurderingsgrunnlag og vurderingsformer i utdanningen. Målet er å ta IKT i
bruk ved eksamen våren 2004.
Digitale læremidler
skal være et tilbud både for skoleeier og for
brukere. De skal både komplettere tradisjonelle læremidler, som læreboka, og
de skal være et reelt alternativ. Digitale læremidler skal gi både skoleiere
og brukere rimeligere og mer fleksible læremidler som bedre legger til rette
for den enkeltes behov, og fører til bedre læring.
- Vi mener vi har gjennomført to eksamener der IKT har vært brukt som
noe langt mer enn PC som skriveredskap. Her har samarbeid,
kommunikasjon, informasjonsinnhenting og kritisk bearbeiding av informasjon stått
sentralt.
- Vi har gjennomført prosessorientert skriving med digital
tilbakemelding. Lenker til nettressurser, ordlister og andre kilder
(digitale læremidler)
har vært brukt flittig i skriveprosessene.
- Læringsverktøyet PedIt fungerte godt under hele eksamen.
-
Ressurssidene lettet lærernes responsarbeid betydelig.
- Hvis en skal legge likhetsprinsippet til grunn når det gjelder
karaktersetting, mener vi at elevene våre hadde bedre arbeidsvilkår
enn det som er vanlig i grunnskolen. Dette bør ikke bli hovedsaken.
Vi tror denne eksamensformen er framtidsrettet og vil hevde at den
fremmer læring og motiverer elevene til ekstra innsats.
- Det bør utarbeides egne vurderingskriterier for slike eksamener.
Hele skriveprosessen bør evalueres. Det som blir vurdert, blir
vektlagt.
Blant annet bør en se på følgende:
- Kvaliteten på respons til medelev
- I hvilken grad reflekterer eleven over tilbakemeldinger
han/hun har fått fra lærer og medelev
- Slike eksamener kan gjennomføres både hjemme og på skolen. Dette
vil lette presset på kommuner som ikke har tilstrekkelig med maskinvare til å
gjennomføre eksamen.
- Lærerrespons under eksamen er uvanlig. Hvis målet er å fremme
læring, ser vi ingen betenkeligheter med en slik praksis. Vi viser
her til "I
første rekke - NOU 2003:16 "
"Vurdering som bidrar til å vise vei og motivere til videre læring, er
viktig for å oppnå gode læringsresultater. Dette synspunktet kan derfor
komme i konflikt med dagens formelle vurderingssystem, der det legges
størst vekt på den avsluttende vurderingen."
Vi finner grunn til å minne om at det er vanlig å ha veileder når en
skriver oppgave på hovedfagsnivå.
Det hadde vært en fordel om responsen til denne elevgruppa hadde vært
fordelt på tre lærere. Dette kan ordnes ved at lærere fra andre
trinn på ungdomsskolen trekkes inn.
- De som skal samarbeide på eksamen, bør ha øvd på dette på forhånd.
Det er en fordel å bruke faste grupper i 10. klasse. To elever i
hver gruppe er nok.
- Når en bruker læringsverktøy ,slik vi har gjort det under denne prøven,
kan alt sensorarbeid skje digitalt.
- I evalueringa av eksamen har tre av fire elever vurdert bruken av MSN
Messinger som viktig. Til nå har Globalskolen lagt størst vekt på
asynkron kommunikasjon. I framtida bør synkront samarbeid få større
vekt.
- Arbeid med tekst krever tid. Forfattere bruker gjerne et år på
ei bok. Før ei bok blir gitt ut, har forlag og konsulenter hatt flere
runder før endelig manuskript godkjennes. -I arbeidslivet legges det
større og større vekt på team-samarbeid.
Skriveprosesser bør etter vårt syn ikke vare mindre enn tre dager.
Dagens eksamensordning i norsk er moden for en kraftig revisjon.
- Vi finner Læringssenteret rundskriv om PC ved skriftlig
eksamen i norsk lite tilfredsstillende. Dette er langt fra "en
vellykket implementering av IKT i utdanningen", slik
"IKT i norsk utdanning – Årsplan for 2002" legger opp til. IKT
er mye mer enn PC som skriveredskap.
- Respons på skriftlig eksamen i norsk bør være skriftlig.
Både elever og lærer bør for eksempel kunne gi lenker til relevante nettressurser.
- Eksamen skal avvikles innenfor et avtalt tidsrom,
men det bør ikke legges begrensninger på hvor mye tid elevene bruker på
oppgavene innenfor tidsressursen som er satt av.
- Norskeksamen med ITK bør ta utgangspunkt i nettressurser.
Slike nettsider er billige å utvikle, og de er vesentlig enklere å
vedlikehold enn trykksaker.
- Høgskoler kan med fordel trekkes inn i arbeidet med å utvikle
nettressurser.
- Mappevurdering kan være et godt alternativ til denne eksamensformen.
I 10. klasse har vi gjennomført seks skriveprosesser. Disse er
dokumentert i nettbaserte samarbeidsrom. Eksterne sensorer kan
vurdere et utvalg av slike skriveprosesser. Eleven kan også velge ut
arbeider fra tidligere år og ta disse med i mappeporteføljen. En muntlig
eksamen kan bestå i å "forsvare" mappa si.
Kanskje kan skoler settes sammen og vurdere hverandres skriveprosesser?
Det trenger ikke føre til mye ekstraarbeid, for mappevurdering er jo en
alminnelig vurderingsform allerede. Her handler det heller om å
bytte jobb i en periode.
- Samarbeidet med Høgskulen i Volda har fungert godt. Dette har
vært en vinn-vinn-relasjon for alle parter i samarbeidet. Les
Pål Hamre sitt innlegg på Pluto-samling i
Volda.
Vi har merket oss dette sitatet fra "I første rekke" 5.juni 2003:
-
om opplæringen er tilpasset den enkelte og
gir utfordringer og lærelyst
-
om den enkelte elev får oppfølging og råd
i sitt arbeid med forbedring og utvikling
-
om det faglige innholdet er relevant
-
om de arbeidsmåter som benyttes, virker
etter hensikten og bidrar til en god og varig læring
-
om læringsmiljøet motiverer til innsats og
gir rom for utfordringer, aktiv elevmedvirkning og omsorg
-
om vurderingssystemet stimulerer til
læring og gir kunnskap om resultatet av læringsarbeidet i bred
forstand
Det er særlig på disse områdene en nå må sette inn
tiltak med kraft og styrke for å skape fornyelse, forbedring og sikring
av kvaliteten i grunnopplæringen. Se spesielt
kapitlene
15
og
18. Et sitat fra kapittel 15:
"Forskningen er imidlertid relativt tydelig på at
bruken av teknologien er et virkningsfullt redskap først og fremst når
den blir satt i sammenheng med et bredere kvalitetsarbeid som også
omfatter lærerkompetanse, modernisering av læreplaner, elevvurdering
og endringsorientering på skolenivå. Det er også viktig å understreke
at IKT ikke bare kan bidra til hvordan elever kan lære bedre eller
mer, den bidrar også til at elever kan lære eller arbeide med et
kvalitativt bedre innhold."
|
|