Skjærtorsdag |
|
Som en kontrast for de forrige stille og
ulykkelige dagene i påskeuka kommer skjærtorsdag, en festens
dag.Det er ikke så mye fest i den ortodokse kirken som i den
katolske, mener jeg.
I Den katolske kirken skjer det en oljevigselsmesse i hver domkirke, tidligere på skjærtorsdagen. den hører ikke med til selve påskefesten, men har sammenheng med den. Det er en prestedømmets fest. Ved aftenmessen, til minne om nattverdens innstiftelse, er den første lesning om jødenes påskemåltid den natt de drog ut fra Egypt. Jesu og disiplenes påskemåltid var til minne om dette, men måltidet fikk en ny betydning - det viser annen lesning, som er den eldste beretning om innstiftelsen av nattverden. Lesing om jødenes påskemåltid skjer ikke i den ortodokse kirke, men de ortodokse minnes om fotvaskingen Jesus gjorde på disiplene hans, som også skjer i den katolske kirke. I den katolske kirke skjer det også virkelig fotvasking etter prekenen. Det gjør det ikke i den ortodokse kirken. I den katolske kirken spiser man brød og vin - nattverd-, forvandlet til Hans legeme og blod, til minne om det offer Han dagen etter skulle frembære på korset. Det skjer også i den ortodokse kirken. I den katolske kirke, etter aftenmessen blir de innviede hostier ført i høytidelig prosesjon til et sidealter eller sidekapell. Deretter en kort stunds tilbedelse, mens man synger den gamle hymnen "Adoro te devote.." Så blir hovedalteret avkledd. Tilbedelsen kan fortsette til henimot midnatt (tidligere hele natten) - som et uttrykk for viljen til å våke med Kristus i Hans dødsangst. - Mange steder leses også Jesu avskjedstale til disiplene - man vil motta Hans siste ord. I den ortodokse kirke, farger man egg røde, til minne om Jesu blod. På Skjærtorsdagens kveld, etter at de 12 Evangeliene har blitt lest, pynter jenter en slags krybbe som skal forestille Jesus' grav. Det heter "epitafios" på gresk. Den blir dekorert med hvite blomste, så den er klar til neste morgen, hvor den skal få Kristus legeme.Dette skjer bare i den ortodokse kirke. |